Задаци и решења школског такмичења из Математике – 2. 2. 2013.

Задаци и решења са школског такмичења из Математике, одржаног 2. фебруара 2013.

III           IV            V            VI           VII           VIII

204 thoughts on “Задаци и решења школског такмичења из Математике – 2. 2. 2013.

    1. Imam sutra takmicenje.

      Zanima me kako se lakse rade zadaci tipa: koji je najmanji cetvorocifren broj deljiv sa 72?

      I jos jedno pitanja: kad i kako se koristi binomni koificijent? Msm u onim zadacima tipa: koliko ima dvocifrenih brojeva cije su obe cifre parne?

      Molim vas sto pre… Sutra u 10 je takmicenje

      1. Nije bas tako…Zamisli da neko slucajno uzme bas te zadatke(srecnik) i dobije 90 poena,ali inace ne zna nista..A deca koja su vezbala i znaju, slucajno nesto pogrese i ne prodju dalje..♣

      2. Normalno da i ja vezbam iz matematickog lista,ali bilo bi pravedno da svi razredi imaju isti broj zadataka iz matematickog lista.Inace sam 7 razred i za moj razred bilo je uzeto 3 zadatka,dok je za osmi svih 5.Stojim uz moje iskazane reci da je to cista nepravda kao i sama organizacija takmicenja u pojedinim skolama.

  1. Da li je takmicenje regularno ako su povredjeni članovi Pravilnika o takmičenjima učenika osnovnih i srednjih škola iz matematike i informatike u organizaciji Ministarstva prosvete republike Srbije i Društva matematičara Srbije i to:
    član 18
    ćlan 26
    član 27
    član 29
    član 43
    Zahvaljujem na odgovoru

  2. Postovani Veljko,
    Da li se nastavnici koji pregledaju skolsko takmicenje iz matemtiku strogo moraju drzati bodovanja koje su dobili iz DMS-a sa zadacima ili mogu drugacije malo gledati na test?

    1. Поштовани Јанко,
      Ево цитата из члана 27. Правилника о организацији такмичења ученика основних и средњих школа:

      Приликом оцењивања задатака сваки прегледач је дужан да се придржава препорука Државне комисије о распореду поена по појединим деловима задатка. Унутар тих делова прегледачи самостално врше расподелу поена. Детаљан распоред бодова по задатку сваки прегледач доставља председнику такмичарске комисије.

      Дакле, потребно се придржавати препорука о распореду поена, али унутар делова задатка се бодови могу и другачије прерасподелити.

      Поштована Милена,
      За почетак, слажем се са Вама да се ти чланови јако често крше. Да ли је и након тога такмичење регуларно…тешко ми је да дам суд. Неке процедуре су дефинитивно прекршене, а да ли и комплетна регуларност то треба да каже ДМС.

  3. U mojoj skoli su odrzali takmicenje 1.2.2013 a na papiru sa zadacima pise 2.2.2013.,da li su sve skole odrzavale 1.2.2013. takmicenje ili samo moja?
    I koliko sam ja sabrala ja bih trebala da imam 59 bod. a prolazi se sa 60,imam li neke sanse da prodjem?

      1. Imala sam i ja direktan prolaz, ali nema veze. A to sa poenima, pa ne znam, zavisi kako ostali urade, ako naprimer ima njih mnogo koji imaju 100 poena ili 90, onda ako imaas 50 – 60 bodova male su ti sanse da prodjes, a ako je vecina lose uradila, sa 50 – 60 bodova ces moci da prodjes, e sad ne znam koliko ti imas 🙂

  4. Svaka cast za forum! Imam dva pitanja: zasto nije „podvucena crta“ za trecake i da li je jos neko primetio da poslednji zadatak za trecake ima jos jedno resenje (koje nije navedeno u kljucu)? XXXIX . Sta se desava u takvim situacijama? Veliki pozdrav svima!

    1. I ja kazem svaka cast!!!
      Ovakve greske u kljucevima su ceste. Matematicki oci nisu imali vremena da prekontrolisu kljuceve. Sta se desava? Ako je uciteljica koja to pregleda malo kreativnija pa uoci gresku onda da bod za to, a ako nije onda…

    2. Поштовани Лазаре,
      најпре хвала за похвале. Што се тиче питања у вези са римским бројем, претходник Вам је делимично одговорио. А што се тиче границе за трећи разред, то за ту конкретну школу није још одређено из техничких разлога. Напомињем, а већ сам на неки коментар сличне садржине одговорио, да за школско такмичење нема универзалних граница и да то школе аутономно одређују.

      Поздрав,
      Вељко

      1. Poštovani Veljko i Lazare , rešenje za rimske brojeve je tačno, zato što se 49 piše IXL .
        Pozdrav i sve najbolje u daljem radu
        Đorđe

    3. Поштовани Ђорђе,
      Лазар је рекламирао непостојање броја 39- а не 49. И био је у праву.

      А узгред, и Ви сте омашили за 49.

      За подсетник, деветнаест тражених бројева из овог задатка за Трећи разред, можете наћи са ширег списка овде:

      Све најбоље и Вама у даљем раду.

      С поштовањем,
      Вељко

  5. Poštovani,
    kako je nemoguće stupiti s njima u kontak, jer njihov mail info@dms.rs očigledno ne radi, i kako „šut sa rogatim“, „i veštica neće na vuka“, (da se pozovem na naše poslovice) očekujem da se proglasi regularnim, osim u slučaju da neko od nadležnih i odgovornih iz DMS-a ne krene da radi svoj posao. Medjutim, tu najviše trpe deca koja su iz nekog razloga „sklonjena“ i „nisu prošla“ iz njima poznatim razloga. Tu najviše mislim na komisije koje su učestvovale u bodovanju takmičarskih zadataka.
    Da li postoji predlog kako stati tome na put?

    1. Поштована Милена,
      Ово је тек почетак овогодишње „такмичарске сезоне“ и одмах гафови. Из искуства у детаљном праћењу такмичења у претходне две школске године дошло се до закључка да нико ништа у сличним ситуацијама није предузимао.
      Овде је на десетине колега износило разне иницијативе за побољшање квалитета организације такмичења, али све се завршавало на томе као да се то прича зиду…

      Нас који имамо предлоге и идеје, И БАВИМО СЕ ПОСЛОМ ОБРАЗОВАЊА, нико неће да саслуша, или не дај Боже консултује и укључи у неке процедуре и акције.

      Рецимо сада је конкретан предлог да се више НИКАДА задаци за такмичења не шаљу по пет дана унапред школама (како се то радило у ери без интернета), већ у дану такмичења пошаљу мејлом на адресе школа које су организатори.
      Али, шта мислите, да ли ће неко имати слуха за наше конструктивне предлоге и коментаре?!

  6. I da se vratim na pravilnik, ako nije dobar neka ga prerade, dorade, izmene ili šta god, ali da se ovakve stvari ne dešavaju. Predlažem da svedu pravilnik na tri člana. Zabrinjava me neozbiljnost i ne uzimanje u obzir ozbiljnih povreda pravilnika.

  7. „Али, шта мислите, да ли ће неко имати слуха за наше конструктивне предлоге и коментаре?!“
    Kako smo iz iste branše, ni meni nije jasno da dobre ideje završe u kanti. Naravno, ima pametnijih od dobrih ideja koji, na žalost, donose odluke o svemu ovome. Ali o čemu mi pričamo-ovo je ljudi Srbija te su nam i takmičenja takva kao i sve ostalo u zemlji.

    1. Postovana Milena,

      na zalost, ovakva organizacija skolskih takmicenja, traje vec par godina unazad, iako smo ukazivali na nepravilnost, kao sto i sami vidite, nista nije ucinjeno. Ja ne razumem kolege, koje ako vec odrzavaju takmicenje ranije nego sto je po kalendaru, zasto im je tesko da sastave svoje zadatke, razlicite od DMS, jer na skolskom NE MORAJU da koriste njihove. U pitanju je samo lenjost kolega, kojom svoje ucenike stavljaju u neravnopravan polozaj!

  8. Direktor škole koja je organizovala takmičenje 1.2.2013, a na testovima piše 2.2.2013, treba iz momenta da napusti to radno mesto. U najmanju ruku, treba ga prijaviti. Svojim činom obesmišljava hiljade i hiljade sati rada dece svuda po Srbiji, koja žele da njihovo znanje bude nagrađeno, makar i u vidu samopoštovanja.

  9. To bi se onda odnosilo na veliki broj skola na jugu zemlje, ako ne mozda i sve. I nije problem samo u datumu izrade takmicarskih zadataka, već tu ima još mnogo neregularnih stvari-tipa bodovanja zadataka sa maksimumom bodova a nisu uradjeni po ključu, prisustvo roditelja u prostorijama gde komisija ocenjuje radove, usluge-ja tebi pustim ovog, a ti meni onog, a o tome da su neki ucesnici unapred znali zadatke, o tome je već bilo reči. Ovo je SMEŠNO jer deca nedužno ispaštaju u svemu ovome. Na žalost

  10. Granica zavisi o ostalih ucenika kako su uradili. Na primer prosle godine moj drug je imao 50 bodova i prosao dalje i ove godine je sigurno kod mene bila slaba konkurencija pa mislim da ce isto biti na 50 bodova prolazak na opstinsko takmicenje.

  11. Jel moze konkretno objasnjenje za 1 zadatak za 8 razred posto ona resenja ne razumem.Zelim da vidim ako takav neki zadatak bude na opstisnkom da znam da ga uradim i da dobijem bodove.Hvala unapred

  12. Mislim da nije pravedno da svaka skola odredjuje granicu prolaska na opstinsko takmicenje jer iz neke skole prodju deca sa 48 poena a iz drugih sa 60. Treba odrediti jedinstvenu granicu na nivou cele Srbije pa ko prodje-prodje. A o datumu odrzavanja takmicenja da ne govorimo! Sramota. Ovo takmicenje definitivno treba oboriti. Da li neko ima komentar na 4. zadatak za 3. razred? Da li su deca tog uzrasta mogla da ukapiraju sta treba da urade (pre nabrajanja parova pravih)? Pozdrav svima….

    1. Ja delim Vaše mišljenje da dete u 3. razredu ne može da zna da treba da navede parove i imenuje prave ako mu se to ne traži u zadatku, nego će samo napisati broj takvih pravih, isto tako kod trećeg razreda zadatak sa rimskim ciframa nije dobro definisan jer ne piše da li cifre mogu da se ponavljaju u jednom broju ili ne. U matematičkom listu je uvek stajalo da li je dozvoljeno ili ne ponavljati cifre, a zadatak je preuzet iz tog lista samo su verovatno zaboravili da iskopiraju tu rečenicu. Ne znam kako će komisija pregledati zadatke, da li mora da se drži ključa, ako postoji drugačije tumačenje korena zadatka kao na primer ovde kod rimskih brojeva za treći razred?
      Pozdrav

  13. DeeDee
    hvala na odgovoru, ali cemu sve ovo ako se niko ne pridržava pravila jasno definisanih normi, svi mi (ja i kao roditelj ali i kao predavač), svodim ovo na veliku NEOZBILJNOST, ne samo škola koje ovo sprovode u delo, već samim tim i DMS.

    Poštovana Mama,
    Što se tiče zadataka za treći razred, jednako četvrti i peti zadatak nisu dovoljno jasno definisani. U četrvrtom zadatku ne piše nigde da prave treba obeležiti a zatim ispisati parove, dok u četvrtom zadatku nije navedeno da se rimski brojevi moraju napisati (a sve ovo i za treći i četvrti zadatak je nophodno uraditi po ključu).
    Očigledno da su zanemareni uzrasti dece (osam i devet godina) i njihovo tumačenje zadatka. Nijedno dete tog uzrasta (svaka čast malim genijalcima) neće napisati i uraditi ono što se konkretno ne navede u zadatku.

  14. Poštovani profesore ,
    Pre svega bih želela da pohvalim Vaš forum i angažovanje. Koliko sam primetila, ovo je jedini forum ovog tipa na teritoriji Srbije, tako da smo Vam zahvalni na trudu da našoj deci i nama pomognete u pripremama za takmičenja.
    Što se samog takmičenja tiče, potpuno se slažem sa konstatacijom da je organizacija takmičenja loša i da svi moramo da se potrudimo da ubuduće ne dolazi do ovakvih propusta.
    Budući da sam ja lekar i nemam dovoljno znanja iz matematike, molim Vas da mi pomognete, posto moje dete smatra da je oštećeno, iako se plasiralo na opopštinsko takmičenje. Naime on kao rešenje 2. zadatka za 5. razred napisao:
    (A U B)/((A n B) U (C / B)).

    Unapred Vam se zahvaljujem i Želim uspeha u daljem radu

    1. Поштована госпођо,

      Хвала Вам најлепше на похвалама и поверењу.

      Уколико је Ваше дете дало такав одговор на папиру који је предло – он је тачан!
      Дакле, у том случају, он је дао тачан и одговор и мора се бодовати максималним бројем бодова за тај задатак.
      Види се да је дете радило размишљањем и дошло до креативног решења и за то свакако заслужује награду.

      С поштовање,
      Вељко Ћировић

      1. Najlepše se zahvaljujemo. Ovo njemu mnogo znači. Stvar je u tome da je on samo želeo da dokaže da je u pravu. Predao je ovako zapisan zadatak, a njegova razredna ga je dobar deo časa ubeđivala da nije tačan, pretpostavljam zato što se ne poklapa sa rešenjem iz ključa.
        Još jednom Vam mnogo hvala i sve najbolje!

  15. ovo je definitivno ne regularno takmicenje jer deca koja su radila 1.o2 2013 su ostecena za razliku od ostalih koji su takmicenje imali kasnije i mogli su da saznaju zadatke.Zaista bi trebalo kazniti sve koji su pre roka otvorili zadatke …a o greskama koje su se potkrale u tekstu zadataka pogotovo kod trecaka nema svrhe ni govoriti..Da je ne znam koliki genije niko ne zna sta je pisac hteo reci ako to nije ni napisano..

      1. bodovi na listi idu ovako 1. mesto 80,2 .60,3 .49,4,4.44,5.32,6.32.prvih cetvoro je iz III 1.A 5 i 6 mesto iz III 2.Mozete mi objasniti ko prolazi dalje.prvih 5 ili nekom drugacijom racunicom.

  16. Poštovani profesore,
    sve što mi je potrebno za mog sina,koji se uspešno takmiči iz matematike (srpskog i biologije) nalazim na Vašem forumu.
    Slično kao dete gospođe doktorice Anđelke,i moj sin je na svoj način uradio peti zadatak:(u petom razredu) i za njega dobio 12 bodova.
    a, Površina cele kocke je 54 cm kv.
    b. Ima tačno jedna mala kocka bez boje,
    a u prethodnom tekstu je naveo da je stranica kocke 3 cm x 3 cm = 9 cm kv.,čime je odgovorio i na pitanje iz ključa,koje nosi 8 bodova,vezano za ivicu kocke.
    A KOJE SE NE TRAŽI U ZADATKU
    Da li biste Vi ovaj odgovor bodovali sa 12 ili svih 20 bodova,unapred hvala
    Vaš skromni poštovalac,Nenad Bikar

    P S Bio sam u školi,ali nisam naišao na razumevanje

    1. Поштовани Ненаде,

      Ако је одговор Вашег сина на папиру који је предат био такав, како сте написали, онда мислим да није имало никаквих сметњи да добије све бодове за тај задатак. Он је тим одговорима сва питања обухватио и решио задатак.

      Међутим, пошто претпостављам да је и поред тога прошао на општинско такмичење, немојте дозволити да се нервира око те ситнице, већ нека „хладне главе“ настави да учи и припрема се за следећи ново такмичења.

  17. Postovani, kao majka trecaka se obracam svima da na neki nacin iznesem svoj revolt. Kao doktor nauka, u svojim skolskim danima sam isla na mnoga takmicenja, ali mi se cini da je tada sve funkcionisalo drugacije. Ja sam sokirana desavanjima vezanim za ovo takmicenje. Moje dete je imalo takmicenje 01. februara, znaci dan ranije. Ja sam zadtake sa takmicenja imala u petak popodne, kada sam je uzela iz skole. Dete moje koleginice koja zivi na drugoj opstini u Beogradu ima takmicenje sa istim zadacima u u subotu, 09. februara. I sta ja sada treba da donesem koleginici zadatke za njenio dete? Ovo je samo mrvica od nepravilnosti koju ja sam licno dozivela? Koliko mi stvari neznamo? Zadaci su zaista bili dvosmisleni i nedoreceni, pogotovu onaj sa rimskim ciframa i pravougaonicima i pravama. Mnogo propusta. Ja neznam da li je svake godine ovako? Ako jeste, onda smo na dnu. Inace, moje dete ima 58 bodova i ja sam jako zadovoljna. Nije nesto ni previse vezbala. meni su strasna ova ostala desavanja. Trebalo bi nesto uraditi!

    1. Поштована госпођо,
      Имате разумевање за то што сте изнели. Оваква такмичења не смеју слати ученицима крупне двосмислене поруке: да се лепо такмичити, али да је лепо и лажирати резултат.
      Или да је добро развијати се у васпитаног, културног и човека узорног понашања, али да се све то може постићи и ако се успут мало лаже, крадуцка и подмеће. (А сви знамо да су то неспојиве ствари).
      Друштво, ако му је стало до здраве будућности, мора преузимати одговорности да је ствара, а не да је уништава.

    2. Kao učenica i ljubitelj matematike moram da vas razočaram.
      Na takmičenjima nije svake godine ovako, nego je sve gore.Prošle godine sa 80 bodova na opštinskom bila sam ispod crte.Moje mesto je zauzela moja dugarica
      koja je imala 100 bodova zahvaljujući sitnoj, tri godine starijoj sestri koja je radila
      zadatke umesto nje(zamena identiteta).Tada sam postavila komentar na isti ovaj blog ,nadajući se da će ga neko pročitati i preduzeti nešto u vezi kontrole indetiteta i ostalih nepravilnosti koje sam uočila , ali ga je Veljko odmah skinuo, verovatno jer to nije tema ovog bloga.Moja drugarica sada ima trojku iz matematike, ali nije
      morala na školsko već ide direktno na opštinsko.Dms je gluv i nedodirljiv ,a mi đaci
      koji želimo da se upišemo u matematičku gimnaziju,zavisimo od ovih takmičenja i
      nesmemo da ih bojkotujemo.
      ,

  18. Moj sin, koji je četvrti razred ima 70 poena i nije prošao…. A javna je tajna da su neka deca i pre takmičenja imala tačna rešenja zadataka… Takmičenje je bilo 2. februara i učestvovalo je njih najviše trideset. Nije fer prema deci koja stvarno vole matematiku i vežbaju tokom cele godine.

  19. Potpuno ste svi u pravu u vezi neregularnosti školskog tajmičenja. Moje dete je imalo takmičenje 1.2.2013, ako je rečeno da takmičenje treba održati 2.2.2013 zar to nije moglo biti ispoštovano? Zar je toliko teško poštovati pravila? Čemu mi to učimo našu decu? Ono što sam ja htela da pitam je u vezi prvog zadatka za IV razred. Moj sin je napisao tačno rešenje za šta je dobio 8 poena. Jedino što nije uradio jeste to što nije računao ostala dva broja, što se u suštini u zadatku i ne traži. On dobro barata sa brojevima i odmah je uočio o kom broju se radi što smatram za prednost. Da li sam u pravu? Mislim da iz tih razloga zadaci treba da budu određeniji!

    1. Поштована Слађена,
      На основу оног што сте написали мислим да комисија не би погрешила да је Вашем сину дала 20 бодова, јер суштински он је одговорио на постављено питање тачно.
      Но, уколико је он прошао даље, не би требао губити енергију на размишљање о томе шта је било, већ сада се посветити припремама општинског такмичења које ће бити јачи изазов и са нешто озбиљнијим задацима. Срећно.

  20. U mojo skoli smo radili zadatke 2.8.2013 a nasi nastavnici su dosli i ISTAMPALI ove zadatke za 5 razred.Tako da sam sve znao 🙂 . a naj smesnije je sto je na papiru pisalo Takmicenje matematicara… i pisao je datum 2.2.2013 a mi smo radili 8.2.2013. XD

  21. U skoli sam dobila informaciju da je DMS ogranicio broj dece koja mogu da idu na opstinsko takmicenje tako da iz generacije 4. razreda ide samo petoro pa deca koja imaju 80 poena na skolskom takmicenju ne mogu na opstinsko. Mislim da ovo nije u redu ! Ovo je uzrast kada deca najvise vole da se takmice i da uce. Ako ih sada ne stimulisemo kada cemo onda ? Da li je to tacno ili je to dogovor izmedju skola na starom gradu ?

  22. Ako je učenik prethodne školske godine osvojio prvo mesto na Okruznom takmičenju, ima li direktnu prohodnost za opštinsko takmičenje? Konkretnije, zbog bolesti nisam bio u mogućnosti da idem na školsko. Inače, ja sam peti razred.

  23. Pitanje, moj sin je danas u skoli Veljko Petrovic imao ove zadatke na tkz takmicenju, nije osvojio vise od 50 bodova, ali jako puno dece je imalo preko 90 bodova..interesuje me kakva je svrha bila takmicenja u skoli Begecu, ako su roditelji i deca mogli da vide ove zadatke i resenja jos 2. februara….a deca koja su danas otkrila ovu stranicu slucajem okolnosti, nisu mogla znati zadatke i resenja, koliko je to pravedno?

  24. Sve zadatke i resenja zadataka sa opstinskog takmicenja održanog u subotu 02. marta možete pogledati na http://www.matematicar.com. Čestitam matematičarima Palilule na ažurnosti oko objavljivanja rezultata, zadataka, rešenja.
    Domaćin gradskog takmičenja (mislim na Beograd) bi trebao da se ugleda na ovu opštinu, da ne bude kao prošle godine. Doći do preliminarnih, pa i konačnih rezultata prošle godine je bila nemoguća misija!

  25. Nije puno tesko,samo treba malo razmisliti i provezbati,da znas te fore.Skolsko moze proci svako ko malo vezba i malo je pametsniji od ostalih iz razreda.To je moje misljenje ❤ :* 🙂 😉

Оставите одговор на Milena Jovanovic Одустани од одговора